فود نینجاهمیشه گرسنه برای غذای خوب

جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به غذا

جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به غذا
1398/12/28
عمومی
3211 بازدید

در هفته های گذشته با انتشار و شیوع گسترده ویروس کرونا (COVID-19) در ایران و سراسر جهان، بسیاری از مسایل پزشکی و بهداشتی در میان مردم مطرح شده است که در بسیاری از این موارد اطلاعات منتشر شده تایید نشده و نادرست است. برای اطلاع دقیق از روش های پیشگیری و اطلاعات تایید شده درباره این ویروس فراگیر تنها از منابع اطلاعاتی موثق مثل وزارت بهداشت و یا سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی (کرونا) استفاده کنید.

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی، دست ها را با استفاده از الکل و یا مواد ضد عفونی تمیز کنید و یا با آب و صابون به صورت مکرر بشوید. در مکان های عمومی و اجتماعی فاصله خود را با دیگران به اندازه حداقل یک متر رعایت کنید که در زمان سرفه و یا عطسه دیگران قطره های آب دهان که ممکن است حاوی ویروس باشد به شما منتقل نشود. در صورت امکان از دست زدن به صورت، چشمان و دهان خود پرهیز کنید چرا که دستان شما به سرعت ویروس موجود در سطوح مختلف را به خود جذب می کند و امکان انتقال آن را به بدن شما بیشتر می کند.

خرید مواد غذایی، میوه و نان

با توجه به فراگیر بودن و انتشار سریع این ویروس اطلاعات کافی در مورد رعایت موارد ایمنی و بهداشتی در زمان غذا خوردن و تهیه مواد غذایی موجود نیست. البته به تازگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روش های صحیح برای خرید مواد غذایی و نان را برای جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا در قالب عکس های آموزشی برای اطلاع رسانی تهیه کرده است.

هر آنچه باید برای پیشگیری از شیوع کرونا در نانوایی ها رعایت شود
هر آنچه باید برای پیشگیری از شیوع کرونا در نانوایی ها رعایت شود

در عکس که در بالا می بینید، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در نانوایی ها به مواردی همچون آگاهی کارکنان نانوایی نسبت به اطلاع از علایم بیماری اشاره شده است. عدم حضور کارنانی که دارای علایم این بیماری هستند در نانوایی ها باعث کاهش امکان انتقال ویروس از طریق آن ها می شود. یکی دیگر از موارد ذکر شده، عدم ورود افراد متفرقه به داخل نانوایی و محیط های بهداشتی تهیه و پخت نان است که معمولا بر اساس قوانین بهداشتی این گونه مجموعه ها ممنوع است و در اکثر موارد از طرف هر مجموعه رعایت می شود. بسیاری از مواردی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برای نانوایی ها به آن اشاره شده است، قبل از گسترش این بیماری در بسیاری از مراکز غذایی به عنوان قوانین بهداشتی انجام می شده است.

در ادامه مواردی برای پیشگیری از شیوع و نحوه صحیح خرید نان برای مشتریان نانوایی ها مطرح شده است. برای تهیه و خرید نان همیشه یک پارچه و یا کیسه پارچه ای همراه داشته باشید تا بتوانید نان های خود را در آن بگذارید. در زمان خرید نان، فاصله خود را با دیگران به اندازه حداقل یک متر رعایت کنید. اگر مصرف نان شما زیاد است، به اندازه مصرف چند روز خود نان تهیه کنید تا از تردد بیش از حد و خروج از منزل جلوگیری کنید. پس از تحویل نان خود را بدون اینکه با جایی تماس برقرار کند در پارچه و یا ساک پارچه ای خود قرار دهید. اگر دستان شما آلوده است و یا از دستکش تمیز استفاده نمی کنید، تا زمان رسیدن به خانه و شستن دست ها، به هیچ عنوان به نان دست نزنید. در زمان پرداخت در حد امکان از اسکناس و یا پول نقد استفاده نکنید و در صورت وجود دستگاه کارتخوان، خودتان هزینه را با استفاده از کارت بانکی پرداخت کنید. همیشه برای استفاده از کارت بانکی و دستگاه های کارتخوان از دستکش یک بار مصرف و یا دستمال کاغذی استفاده کنید. پس از بازگشت به خانه، حتما پارچه و یا ساک پارچه ای خود را بشویید.

چگونه بعد از خرید، کرونا را به خانه نیاوریم؟
چگونه بعد از خرید، کرونا را به خانه نیاوریم؟

در عکس آموزشی دیگری که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهیه کرده است به ضرورت رعایت بهداشت پس از خرید و قبل از انتقال آن به داخل خانه اشاره کرده است. از آنجایی که محصولات موجود در سوپر مارکت ها، مغازه ها، میوه فروشی ها و غیره هر روزه در حال تماس با افراد بسیار زیادی است، امکان آلودگی و انتقال بیماری را افزایش می دهد. برای همین موضوع تمامی خرید ها قبل از ورود به خانه باید به روش صحیح ضد عفونی و شسته شوند.

قبل از خرید، در خانه یک پارچه در ورودی خانه برای قرار دادن خرید های خود قرار دهید تا زمانی که به خانه بر می گردید، خرید های خود را قبل از انتقال به داخل خانه و آشپزخانه بر روی آن قرار دهید. تمامی محصولاتی که به صورت قوطی و یا جعبه و یا بسته بندی هستند را با استفاده از مایع ظرفشویی و یا مواد ضد عفونی تمیز کنید و بشویید. اگر در میان خرید های شما میوه و سبزیجات وجود دارد، حتما قبل از انتقال آن ها به داخل یخچال با آب و مایع ظرفشویی به خوبی بشویید. پس از انتقال خرید های خود، پلاستیک ها و بسته بندی های اضافه را ترجیحا دور بریزید تا از انتقال احتمالی آلودگی جلوگیری شود. کیسه، ساک پارچه ای و یا زنبیلی که برای انتقال خرید های خود به خانه از آن استفاده کرده اید را حتما بشویید و با مواد ضدعفونی تمیز کنید. پارچه و یا سفره ای که در ورودی خانه برای قرار دادن خرید خود از آن استفاده کرده اید را نیز بشویید. پس از پایان شستشوی خرید های خود، سینک ظرفشویی خود را ضد عفونی کنید تا در استفاده های آینده از آن امکان انتقال و گسترش ویروس و بیماری را در آشپزخانه خود کاهش دهید.

صرف غذا در رستوران ها و کافه ها

با توجه به اینکه هشدار ها و اطلاع رسانی ها از مراجع موثق درباره انتشار و شیوع ویروس کرونا در مکان های عمومی بسیار زیاد بوده است، اما در بسیاری از شهر ها و مناطق مختلف شاهد این هستیم که بسیاری از رستوران ها و کافه ها به فعالیت خود به صورت گذشته بدون هیچ محدودیتی ادامه می دهند. با توجه به اینکه بسیاری از کافه ها و رستوران ها محیط عمومی و آشپزخانه خود را بر اساس استاندار های بهداشتی تمیز و ضد عفونی می کنند، باز هم امکان انتشار از طریق مراجعه کنندگان و مشتریان وجود دارد. مگر اینکه برای حفظ بهداشت، پس از مراجعه هر شخص تمامی سطوح دوباره ضد عفونی و تمیز شود که برای بسیاری از مکان های عمومی مخصوصا رستوران ها و کافه ها این امکان وجود ندارد.

در پی افزایش ابتلای افراد به این ویروس فراگیر، در بسیاری از شهر ها مثل ایلام و کیش تمامی رستوران ها و کافه ها به دستور شورای سلامت تا اطلاع ثانوی تعطیل شده اند.

سفارش غذا از رستوران ها

در بعضی از شهر های بزرگ مثل تهران، شیوع ویروس کرونا باعث عقب نشینی بسیاری از رستوران ها در سطح شهر نشده است و بعضی از رستوران ها با کمی ابتکار به جنگ و مقابله با شرایط موجود رفته اند. در بعضی از رستوران ها برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه غذا ها به صورت آماده و طبخ نشده به مشتریان ارائه می شود. اکثر این غذا ها نیاز به پخت در فر و یا طبخ با حرارت را دارند که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این رستوران ها به دلیل استفاده از حرارت بالا امکان انتقال و باقی ماندن ویروس وجود ندارد.

البته توجه داشته باشید که تمامی غذا هایی که به صورت نیمه آماده از سوی رستوران ها ارائه می شوند در بسته بندی بیرون بر قرار می گیرند که پس از تحویل نیاز به انجام عملیات ضد عفونی دارد. پس از آن می توانید غذای نیمه آماده خود را طبق دستور رستوران بپزید و از آن لذت ببرید. غذاهای نیمه آماده شامل غذاهای سرد و خام نمی شود و در حد امکان از غذاهای گرم و پخته شده استفاده کنید.

برای حفظ سلامت خود و خانواده خود نکات بهداشتی را رعایت کنید. برای صرف غذا و نوشیدنی به مکان های عمومی مراجعه نکنید و تا حد امکان از خانه خارج نشوید. اگر در خانه امکان تهیه غذاهای گرم و خانگی را دارید، از سفارش غذا های آماده و یا سرد نیز خودداری کنید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات