فود نینجاهمیشه گرسنه برای غذای خوب

چگونه در روز های گرم تابستان زندگی سالم داشته باشیم

چگونه در روز های گرم تابستان زندگی سالم داشته باشیم
1397/04/10     عمومی    
  523 بازدیدها    

با فرا رسیدن روز های گرم تابستانی باید مراقب سلامتی و حفظ آب بدن خود باشید. از آنجایی که در روز های گرم تابستانی بدن انسان بیشتر عرق می کند، به سرعت آب بدن تبخیر می شود و کمبود آب در بدن مشکلات بسیار جدی برای سلامتی ایجاد می کند. مصرف بیش از حد غذاهای شور و نوشیدنی های که در آن ها کافین استفاده شده است باعث می شود تا آب بدن را کاهش دهد. در روز های تابستانی با افزایش گرما میزان آب و مایعات موجود در بدن کاهش می یابد و بر اساس گزارش کلینیک مایو، کمبود آب در بدن زمانی اتفاق می افتد که میزان مایعاتی که مینوشید از میزان آبی که در بدن از دست می دهید کمتر باشد.
البته همیشه کمبود آب در بدن و از دست دادن آب به دلیل کمبود در نوشیدن آب نیست و می تواند به دلیل مصرف غذاها و مایعات نیز به وجود آید. برای اینکه مطمئن شوید که همیشه بدن شما میزان آب کافی در اختیار دارد، در خوردن غذاها و آشامیدن نوشیدنی هایی که در ادامه به آنها می پردازیم، دقت کنید.

  1. نوشیدنی های گاز دار

    هر چند که نوشیدن نوشابه های گاز دار در روز های گرم و تابستانی حس بسیار خوب و خنکی به شما می دهد، ولی بر اساس تحقیقات سازمان سلامت جهانی شکر موجود در نوشابه ها مخصوصا نوشابه های رژیمی می تواند تاثیر هیپرناترمیک بر روی بدن بگذارد. اصطلاح هیپرناترمیک زمانی به کار می رود که میزان آب و مایعات مغزی به سرعت کاهش می یابد و آب موجود در سلول های بافت مغزی خارج می شود (Lukitsch, 2017). علاوه بر این، کافیین موجود در این گونه نوشیدنی ها باعث می شود که شما بیشتر ادرار کنید و آب بیشتری از دست بدهید. تحقیقی در مجله علمی پولس وان نشان می دهد که نوشیدن نوشابه های خنک این حس اشتباه را به بدن شما می دهد که در حال دریافت میزان کافی از آب است در حالی که این نوع نوشیدنی های باعث از دست رفتن آب بدن شما می شود.


  2. آب میوه

    مثل نوشیدنی های گاز دار، آب میوه های صنعتی نیز باعث از دست رفتن آب بدن می شود. آب میوه ها و نوشیدنی های میوه ای مقدار زیادی کربوهیدرات دارند که باعث پر کردن معده شما و نمایش علائم کمبود آب در بدن می شود.


  3. قهوه

    در حالی که نوشیدن یک و یا دو فنجان قهوه در صبح شاید مشکلی برای بدن شما نداشته باشد، ولی نوشیدن بیش از حد قهوه در روز می تواند باعث کاهش آب و مایعات در بدن شما شود و بدن شما با کمبود آب مواجه شود. بر اساس یک تحقیق فرانسوی، کافیین یکی از موادی است که تاثیر آن بر روی افزایش ادرار و جذب دوباره نمک به خوبی شناخته شده است. البته شما هنوز می توانید از قهوه لاته خودتان لذت ببرید ولی در نظر داشته باشید که میزان مصرف کافیین خودتان را در روز تا سقف 400 میلی گرم نگه دارید و از مصرف شکر و شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.


  4. دمنوش

    چای ها تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت بدن و منابع بسیار زیادی از پلی فلن ها و آنتی اکسیدان ها را دارد ولی قابلیت های سم زدایی در انواع چای ها باعث کاهش میزان آب و مایعات در بدن می شود و تاثیرات خطرناکی را برای سلامت بدن ایجاد می کند. مقدار زیادی از این چای هایی که قابلیت سم زدایی را از بدن دارند و حدف آن ها صاف کردن شکم شما و یا کاهش سایز کمر شما هست حاوی برگ های سنا می باشد که تاثیر ضد یبوست نیز دارد. اگر برای کاهش وزن از این چای ها استفاده می کنید، با دکتر و یا متخصص تغزیه خود صحبت کنید و به دنبال راهی امن تر و ماثر تر برای کاهش وزن بگردید.


  5. نوشیدنی های انرژی زا

    نوشیدن نوشابه انرژی زایی مثل رد بول بعد از یک روز خسته کننده شاید یک فکر خوب به نظر برسد، اما نوشیدن این چنین نوشیدنی هایی تاثیرات بد آن ها بیشتر از تاثیرات خوب آن هاست. بر اساس تحقیقی درباره آمینو اسید ها، نوشیدنی های انرژی زا تاثیرات کاهش آب را بدن دارند. تحقیقی که در مجله بین المللی دانش سلامت منتشر شده است نشان می دهد که نوشیدن این گونه نوشیدنی ها در زمان ورزش باعث ناراحتی های گوارشی می شود (Alsunni, 2015).


  6. غذاهای با پروتئین بالا

    یکی از بهترین راه ها برای ساختن اضلات و سیر ماندن خوردن غذاهایی با میزان پروتئین بالا است، ولی مصرف بیش از حد پروتئین باعت کاهش آب بدن می شود. تحقیقی از بخش دانش غذایی دانشکاه کانتیکت آمریکا پنج دانشجو ورزشکار دانشگاه را وارد برنامه غذایی برای مصرف غذاهایی با پروتئین کم، متوسط و زیاد برای مدت چهار هفته در هر بار می کند. میزان آب بدن این ورزشکاران هر دو هفته اندازه گیری می شد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که ورزشکارانی که بیشترین میزان پروتئین را مصرف کرده بودند، فعالیت کلیه آن ها به صورت غیر عادی تغییر کرده بود و زمانی این فعالیت به حالت عادی خود برگشته بود که میزان مصرف پروتئین در غذاهای آنها کاهش یافته بود. البته این دلیل کافی نمی تواند باشد که رژیم های غذایی با میزان زیاد پروتئین را استفاده نکرد، ولی این تحقیق نشان می دهد که شما باید میزان مصرف آب را زمانی که پرتئین غذای خود را زیاد می کنید افزایش دهید.


  7. سس سویا

    یکی دیگر از مواد غذایی شوری که در غذاهای افراد وجود دارد و معمولا به آن توجه نمی شود، سس سویا است. این سس که معمولا همراه با غذاهایی مثل سوشی سرو می شود حاوی 897 میلی گرم نمک در هر وعده است و شما به راحتی می توانید میزان نمک مصرفی خود در روز را با استفاده از یک و یا دو وعده سس سویا استفاده کنید. مصرف مقدار زیادی از نمک می تواند شما را با مشکل کاهش و کمبود آب بدن مواجه کند. البته این موضوع باعث می شود که شما در خطر مبتلا شدن به فشار بالای خون نیز قرار دهید.


  8. غذاهای سرخ کرده

    غذاهای سرخ کرده معمولا منبع پنهانی از نمک هستند و زمانی که شما آن را به همراه سس ها و غذاهایی که در آن از شکر استفاده شده است مصرف می کنید، باعث می شود که شما در خطر از دست دادن و کاهش آب بدن قرار دهد. مثل یک عکس العمل بسیار بد، مصرف این غذاها به بدن شما پیام می دهند که بدن نیاز به آب بیشتری دارد و شما را تحریک می کند تا یک نوشیدنی گازدار و یا نوشابه نیز سفارش دهید. زمانی که حوس خوردن سیب زمینی سرخ کرده و یا مرغ سوخاری کردید، مطمئن شوید که همراه خود به میزان کافی آب دارید و پس از میل کردن غذا حتما به میزان کافی آب بنوشید.


  9. تنقلات شور و نمکی

    هیچ چیزی مثل خوردن چیپس، پفک و پاپ کورن نمی تواند باعث به هم ریختن برنامه رژیمی، کاهش وزن و حتی میزان آب بدن شما بشود. هر چه میزان نمک در تنقلات شما بیشتر باشد، شما به همان میزان بیشتر تشنه تر می شوید. به جای اینکه به طرف خوردن تنقلات نمکی بروید، جای آن ها را با سبزیجات و میوه تازه عوض کنید. مصرف سبزیجات و میوه به دلیل وجود میزان زیادی از فایبر و پروتئین باعث می شود که شما زمان بیشتری را سیر بمانید.




منابع:

فود نینجا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

RW

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات